Ümit Kalko Haberleri
On Ağustos 29, 2022 by adminKişinin yaşadığı cemiyet süresince değeri olan , kudret, şekil ve öteki davranış biçimlerini vüruttirdiği vetirelerin tübaşöğretmen.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara nazaran insanların davranışlarında belirli vürutmeler katkısızlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Yetişek; bireyin davranışlarındaki yaşantısı yoluyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğmaslahatme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabilinden eğitimin bir çok tanımı yapılabilmektedir. Fakat, hasetmüzde çoğunlukla tercih edilen tanım:
“Kişinin davranışında, kendi yaşantısı yoluyla ve kasıtlı olarak istenilen yönde( eğitimin lakinçlarına yaraşıklı ) bileğmaslahatme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu aşinalık nazaran;
· Yetişek bir vetiretir.
· Yetişek sürecinde, bireyin davranışlarının istenilen yönde bileğmaslahattirilmesi lakinçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğmaslahatme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde bireyin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç çizgi öğesi vardır.
1. Lakinç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Yetişek lakinçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam fiyat ve yorum ile son bulur. Sürecin bu mantığı cümle kültürler bâtınin ayrımsızdır. Lakinçların içeriği ve öğrenme bâtınin kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre nazaran bileğmaslahatebilir, ancak sürecin doğbirliı bileğmaslahatmez.
Yetişek kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih boyunca birokkalı filozof ve terbiyeci, eğitimin ne başüstüneğuna değgin farklı farklı tanımlamalarda bulunmuştur. Günümüzde ise eğitimin akseptans edilen ölçünlü tanımı şudur: Yetişek, bireyin davranışlarında kendi yaşantıları yoluyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğmaslahatikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın süresince eğitime değgin bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları yoluyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğmaslahatikliği” ve “süreç” kabilinden kelimeler eğitimin anne taşlarıdır.
Yetişek, sima bâtınin ömür boyu devam fail bir vetiretir ve davranışlarda başkalık meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise bireyin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik yani beklentilere ve hedeflere yaraşıklı olabileceği kabilinden istenmedik yönde bile vürutebilir. Yetişek sürecinin maslahatletilmesi ise kasıtlı yani programlı ve programlı olabileceği kabilinden vürutigüzel bile olabilir. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal yetişek, vürutigüzel yapılan eğitime ise informal yetişek denir. Elan açıklayıcı bir örnek verirsek okul, dershane, yetişek merkezleri kabilinden mekânlarda maruz yetişek formal; bireyin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı olmayan yetişek ise informal eğitidir. Doğrusu yetişek yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine nazaran sınıflandırıldığında formal ve informal yetişek olgunlaşmak üzere dü tür ortaya çıkar. Formal yetişek okullarda ya da kurumlarda belirli bir düşünce ve program çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu yetişek tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende yetişek süreci yönetimsel bir ekip ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal yetişek ise kendi kendine vüruten hesapsız ve programsız yapılan eğitimdir ki duygusal bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir sistem olarak ele hileındığında ise yetişek sisteminin üç çizgi ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, vetireler ve çıktılardır. Kök; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, tesisat, maliyet, personel kabilinden fiziki unsurlardır. Müddetç; okul süresince meydana gelen dersler, öğrenme yaşantıları ve ders aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde uzmanlık, yeterlilik, bitirme, test skorları kabilinden istenilen davranış bileğmaslahatiklikleridir.
Bir cevap yazın